Pages

Minggu, 13 Juni 2010

PUISI KEZALIMAN ZIONIS

Sampai Bila Aku Bertanya

Setiap hari aku bertanya kepada pedang masa
tentang belati sejarah kezaliman manusia
yang menghiris kepedihan
ke paras saraf kepedihan
manusia menjadi umpan kedajalan
bergelora darah sifat kecelakaan

Semalam aku bertanya kepada gunung harapan
yang wajar menjadi benteng kezaliman
pada kuasa dan senjata.

Aku sering bertanya kepada dunia
yang berteriak ' hapuskan kezaliman'
memijak dan membakar bendera ancaman
membaling diri di jalanan
bantah sikap diam dan kebinatangan

Aku perlu bertanya kepada bulan
malam sunyi dan damaikan bumi Palestin
dari peluru dan bom-bom api
yang membunuh bayi-bayi.

Kemarin aku bertanya kepada smaudera
yang membawa misi kemanusiaan
diserang dengan keganasan
mengalir berdarah di lautan
untuk suapan anak-anak perang

Masih kau merancang canang
membuat ayah dan ibu
hilang mendakap anak kesayanga n
mengalir air mata dari kelopak kesedihan
mengapa tidak kau berikan tanah Palestin
aman dan damai

MOHAMED TAHIR SHAHDAN
Persiaran Citra, Johor Bahru

Berita Minggu Ahad 13 Jun 2010

Tidak ada komentar: