Pages

Kamis, 25 Maret 2010

Diari 2010 – 02 - Kematian

Menziarah dan membantu menguruskan jenazah adalah satu kebiasaan buat diri saya. Kalau tiada siapa waris atau kenalan tiada membantu pemandi jenazah, saya tampil bagi membantunya dari memandi, mengapan, solat dan seterusnya dikembumikan.

Kerja-kerja ini adalah warisan dari Allahyarham ayah saya yang bertugas sepenuh masa semasa hayatnya. Saya di ajar dari bangku sekolah hinggalah kedewasa. Juga dijadikan sebagai teman bagi membantu kerja-kerja mengurus jenazah.

Kalau anda sentiasa menziarahi atas kematian, maka hidup anda setiap hari akan sentiasa ingatkan mati. Bak kata orang, orang yang bijak adalah orang sentiasa mengingati mati.

Satu ketika, keanehan berlaku pada diri saya tentang hal-hal menguruskan jenazah. Selepas dimandi, di kapan, di solat dan akhirnya di kuburan. Satu diolag telah berlaku pada diri saya dengan jenazah ketika hendak di turunkan jenazah ke liang lahat.

Biasanya, sebelum di turunkan jenazah ke liang hahat, saya akan membuka kembali kain kapan yang di ikat pada jenazah. Membuka bahagian mukanya dan memalingkan ke arah kiblat. Di hidukan sekepal tanah di bahagian mukanya sebelum di tutup atau ditambus dengan tanah.

Bagaikan di rasakan satu dialog berlaku antara saya dengan simati ketika itu.
“Assalam Mualaikum Tuan Haji, terima kasih atas kerja-kerja menguruskan kami hingga ke liang lahat” suara nya terdengar ditelinga saya.

“Mualaikumusalam….” Jawapan dalam hatiku ketika itu.

“ Dimana saya sekarang? Tanya sekali lagi.

“ Anda sedang kami semadikan ke alam barazah, anda telah di panggil oleh Allah untuk bertemu kembali kepada Nya” jelas ku dengan nada berbisik-bisik. Mungkin orang lain tidak mendengarnya.

“ Adakah isteri dan anak-anakku ada menghantar sama di kuburan?” tanya nya kali ini dan matanya seolah-olah mencari-mencari nya.

“ Alhamdullahi, semuanya ada tuan, semuanya sedang berdukacita atas pemerginan tuan” kata ku membisik ketelinganya, agar kedaannya tenang. Tidak dapat dilihat atau di dengari orang ramai.

Hati saya mula terasa satu macam hendak melayan percakapannya. Bisikan semakin kencang hendak bertanya bermacam-macam soalan hal-hal yang di tinggalkan.

“ Tuan Haji, doakan saya agar tenang menghadapi soalan-soalan dari malikat”
Katanya sambil memejamkan mata dan terus tidak berkata-kata lagi.

“ Al-Fatihah…” tercentus suara ku di hadapan orang ramai. Maka ramailah orang sedekahkan Al-Fatihah di kala itu.

Oleh kerana banyak dan kuatnya ayat Fatihah, saya terkejut bangun dari mimpiku. Dikala itu, tahrim sedang di baca dari surau. Saya bingkas bangun dari tidur dan beristifar panjang ..

Oh! Kata hati kecilku. Rupa saya bermimpi. Memang setiap malam sebelum tidur , saya mendoakan agar saya di matikan dengan kedaan sempurna hendaknya. Kerana dalam tidur itu, kita dimatikan sementara kala itu. Kalau kita bangun esoknya, itulah tandanya kita di beri tambah umur kita . Saya tuliskan ini hanya untuk kesedaran diri saya sahaja, mudah-mudahan Allah terima doa kita.

Tidak ada komentar: