Pages

Rabu, 24 Maret 2010

ANAK SAYA SEORANG ANGGOTA POLIS

Catatan Sempena Hari Polis Pada 25 Mac 2010

Semua orang tahu tentang polis. Iaitu satu jawatan yang menjaga keamanan negara kita. Kita sering terbaca dalam akhbar dan mediamasa tentang kejayaan pasukan polis membenteras penjenayah dan lain berita kejayaan nya dalam menjaga ketenteraman awam. Ada juga cerita-cerita polis yang tertangkap akibat melakukan rasuah, ini agaknya kuasanya yang diberikan kepadanya dalam hal-hal tertentu. Atau agaknya, oleh kerana orang-orang Malaysia ini tidak patuh kepada undang-undang, seolah-olah semuanya boleh di beli dengan wang ringgit. Jadi dengan faktor ini, maka terdedahlah pasukan polis di kaitkan dengan rasuah.

Anak saya, dibangku sekolah memang jenis murid yang lemah. Keputusan pepereksaan semuanya tidak menjuruskan untuk mendapat kerja. Lepas SPM, saya memberi kebebasan nya untuk memilih kerja. Hampir dua tahun dia bekerja di pasar raya, tetapi akhirnya dia mengeluh yang pendapatan tidak tetap dan terjamin masa depannya, lalu menyerahkan kepada saya untuk mencari kerja yang difikirkan sesuai dengan kelulusannya.

Saya dengan sapontan memperlawa beliau memohon jawatan polis yang di temuduga secara terbuka. Beliau tiada pilihan lain terus mensetujui perlawaan saya. Banyak nasihat saya berikan dan menyuruh beliau berfikir sebelum menerima jawatan ini. Dengan takdir Allah, beliau berjaya dalam temuduganya sebagai polis bermula berjawatan rendah. Sebelum mengikuti kursus, panjang ceramah saya berikan kepada beliau.

Dua bulan selepas tarikh kursus, penjaga dibenarkan melawat anaknya. Dengan rasa hiba, kami dan isteri bercucuran air mata apabila melihat wajahnya telah berubah. Dari kulitnya yang putih menjadi hitam, memang tidak serupa lagi wajah asalnya. Lama ibu menangis memeluk anaknya yang sudah lama tidak berjumpa. Memang saya tidak dapat gambarkan bagaimana teruknya beliau di didik untuk menjadi seorang anggota polis.

Kini hampir sudah lima tahun beliau bertugas di PJA di Muar, satu perubahan pada dirinya adalah tingkah lakunya dari segi ketaatan kepada ibu bapa dan kepada Allah. Bukan hendak memuji anak, tetapi apa yang dapat saya ceritakan pada anggota polis yang lain, jagalah diri dari menjadi penerima rasuah, kamu berkursus begitu teruk, dengan rasuah, kamu boleh di buang kerja dan di dakwa. Hilang mata pencarian, masa depan gelap oleh kerana hendakkan cepat senang. Hari ini, kerajaan telah mengambil perhatian kepada pasukan polis, di naikkan gaji dan elaun, semata-mata untuk mengelakkan rasuah.

Saya menyeru, anak dan semua rakan-rakannya dalam pasukan polis supaya menghisapi diri sendiri, jangan tinggalkan ibadat kita kepada Allah SWT, jaga nama baik keluraga, jangan lupa solat lima waktu walau berada di mana sekalipun. Dengan ini akan menghindarkan diri kita terjebak dengan rasuah. Kami harap satu hari nanti, jika semua anggota polis seluruh negara berazam tidak melakukan rasuah, maka polis akan dihormati oleh masyarakat. Itulah doa kami agar segalanya berjalan dengan keredhaan Allah.

Selamat Menyambut Hari Polis.

2 komentar:

Melihat Kesunyataan mengatakan...

Tuan Haji,
Anak saya pun ada jadi polis, tapi Polis Kadet kat sekolah aje..hehe. Bagaimanapun Selamat Hari Polis!

Citra Delima mengatakan...

Tuan Haji,

Polis naik gaji, satu penghargaan dari kerajaan. Mudah-mudahan tidak lagi di cap sebagai jabatan yang banyak menerima rasuah.