Pages

Selasa, 16 Maret 2010

Diari - 2010-01

Diari - 2010-01- Mengadakan Majlis Sambutan Maulidur Rasul

Semalam, 15 Mac 2010, langkah pertama terpanggil dari Jabatan Agama Negeri Johor bagi mendapatkan seorang penceramah bagi majlis di atas yang di jadualkan pada 28 Mac 2010. Rupanya yang memanggil saya ada seorang sahabat kenalan saya semasa beliau menjadi Pegawai Tadbir Agama Klaung, Ust. Hj. Borhanuddin bin Tibe'. Beliau menyarankan nama seorang penceramah dari JAKIM Ust. Zamihan nama. Beliau menyatakan, semasa ust. berceramah di Daerah Pontian, dapat sambutan baik dari pendengar di sana. Selesai mendapat maklumat nombor telefon, saya pun bergerak dan mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih.

Malamnya, saya membuat edaran surat jemput kepada semua jawatankuasa surau bagi membincangkan Majlis sambutan yang bakal di adakan pada tarikh yang di tetapkan.
Sebelum tidur saya melayari internet, terus ke laman web Jakim Malaysia, layar punya layar, sukar juga menjijaki nama ustaz yang di maksudkan. Akhirnya saya nikat terus ke web ILIM ( Ins. Latihan Islam Malaysia) dan dalam semakan kakitangan, saya terjumpa nama yang di maksudkan. Ust. Hj. Zamihan bin Mat Zain, Penolong Pengarah, Pusat Al-Quran dan Ilmu Tras. Rasa penuh kesyukuran apabila dapat maklumatnya.

Selasa 16 Mac, 2010 jam 10.15 pagi, saya terus menghubungi ustaz tersebut melalui telefon nya dan dapat berbual dengannya bagi menjaminkan kehadirannya pada majlis sambutan Maulidur Rasul surau kami di Johor Bahru. Kepuasan dapat di rasakan, dengan ini saya terus membuat kertas perbincangan bagi mesyuarat yang di jadualkan pada malam ini.

Malamnya, mesyuarat berjalan lancar, semua jawatankuasa dan orang perseorangan yang dijemput hadir ke mesyuarat. Satu persatu agenda dibaca, semua diterima pakai idea saya. Hati mulai lega mesyuarat dapat dijalankan dengan kemas.

" Saya hendak bertanya sedikit Pengerusi!" seorang daripada jawatankuasa ingin membuat pertanyaan.
" Sila encik......" jelas pengerusi.
" Cukup tak makanan yang disediakan, kalau orang datang ramai apa nak dijemu, penceramah yang hadir orang terkenal" jelasnya
Pengerusi menjeling muka ke arah saya, kononnya minta sempati untuk saya menjawabnya. Saya faham apa yang dimaksudkan. Dengan nada yang senis, pengerusi suruh saya menjawabnya.
"Encik, mengikut pengalaman saya, makanan yang di sediakan cukup, malah setiap tahun ada saja berlebihan" jelasku kepada orang yang menyuarakan soalan.
" Itu dulu,,, penceramah dari Johor', ini dari Putrajaya" jelasnya.
" Oklah, berapa nak tambah, 100 atau 50 saja, cukup tak" tanyaku

Persoalannya, yang saya bangkitkan adalah, mengapa soal makan di ajukan. Mengikut pengalaman saya, kalaulah jamuan di surau, banyak pun cukup, sedikit pun cukup. Pandai-pandai orang yang menghidangnya.

Sewajarnya persoalan yang ditimbulkan adalah apakah ilmu yang bakal di bentangkan oleh penceramah nanti. Dengan perbincangan ini dapatlah saya menghubungi penceramah bagi membincang isi ceramah pada malam itu. Itu adalah lebih baik dari membincangkan soal makan minum. Seolah-olah makan minum menjadi pokok utama dalam setiap majlis ilmu yang dijalankan di surau. Renungkan lah...

Tidak ada komentar: