Pages

Rabu, 21 April 2010

RENUNGAN UNTUK ANAK-ANAKKU

Renungan Untuk Anak-anakku

Anak-anak adalah ujian buat ibu bapa di dunia ini selain dari harta dan kekayaan yang di nekmati.

Semua anak-anak yang ku lahirkan telah pun membesar dan sebahagian telah pun berumahtangga. Semua anak-anak ku telah pun kuberi peluang untuk belajar dengan secukupnya mengikut kemampuannya. Dari empat beradik, tiga nya telah berumahtanggan yang kini telah melahirkan seramai sembilan orang cucu. Hanya yang satu lagi dalam taraf pertunangan, yang mana akan di ijabkabulkan pada tahun 2011 mendatang.

Minggu lalu, seluruh ahli keluraga ku sibuk dengan kematian atuknya kembali ke rahmatullah. Seluruh anak-anak dan cucu-cucuku hadir menziarahi jenazah atuknya hingga kekuburan. Aku pula sibuk menguruskan hal-hal jenazah, apa yang ku bantu keluraga mertuakan,aku bantu dengan keikhlasan.

Dua hari selepas itu, anak kedua ku melahirkan cucuku yang kesembilan, seolah-olah menggantikan kesedihan keluraga kami. Dulu tahun 1986, terjadi juga perkara seumpama ini, ketika ibuanda sendiri kembali ke Rahmatullah, esuknya lahir cucu-ku pertama. Ini satu persoalan dalam benakku?

Sebagai ibu dan bapa yang kini menjangkau umur 61 tahun dan isteri 58 tahun, apakah dengan peristiwa yang aku alami ini di fahami oleh anak-anak sekarang?
Kesah emak atau bapa yang tinggal keseorangan apabila salah seorang meninggal dunia. Apakah tanggungjawab anak-anak sekarang boleh membuat bakti kepada ibu atau bapa setelah ia meninggal dunia?

Disini ingin kami mempaparkan antara perkara yang sewajarnya seorang anak apabila ada kematian di kalangan ibubapanya.

1. Urusan sebaik mungkin ketika bapa atau ibu menghadapi saat kematian sepertimana panduan dalam blog sebelum ini.

2. Pastikan segala urusan jenazah dilaksanakan sebaik mungkin dimana kematian berlaku.

3. Ikuti contoh tauladan yang bapa buat selama ini kepada kematian yang berlaku pada atuk-atuk, jiran tetangga dan sahabat.

4. Jaga dan uruskan sebaik yang boleh jika ada hal-hal dunia, seperti rumah, kereta tanpa berselisih faham antara adik beradik. Cari dan pilih jalan yang tidak mengecil hati antara kamu semua.

5. Jaga ibu atau bapa yang tinggal keseorangan, senangkan hatinya selagi ada hayat umurnya. Jangan berselisih faham bagi menjaga ibu atau bapa yang tinggal keseorangan.

6. Ziarahi kubur nya semampu yang boleh, bergantung kepada kedaan masa dan waktu. Ikuti langkah ibu dan bapa sekarang ini yang menziarahi kekuburan atuk-atuk kamu.

7. Faktor yang penting, jangan berselisih faham antara adik beradik, kerana jika berlaku putusnya saliturahim antara kamu, ibubapa di kubur yang mendapat seksa.

8. Banyakkan amal ibadat kepada Allah mulai sekarang, kerana pada bila-bila masa sahaja kamu akan menghadapi kematian sama ada bapa atau ibu sendiri.

9. Banyakkan sedekah bacaaan Al-Quran , sedekah jariah, amalan bakti kepada mesyarakat, surau dan masjid sebagai balasan pahalanya di sedekahkan kepada arwah-arwah.

1 komentar:

Wahyu Budiwa Rendra mengatakan...

salam tn.hj yang dihormati.
saya selalu berfikir, kita bukan siapa-siapa. & sering teringatkan kematian; apa yang ditinggalkan & apa yang akan dibawa.