Pages

Rabu, 21 April 2010

Diari-2010-04

Program TV9 ‘Tanya Ustaz’ Antara Adat dan Syarak Hal Kematian.

Khamis 22 April, 2010, saya terpanggil untuk menulis di blog ini tujuan menyampaikan beberapa isu antara adat dan syarak dalam bab menghadapi kematian. Ini antara perkara sebagai panduan untuk sesorang yang sihat untuk menghadapi ahli keluraga atau sahabat handai yang sedang menghadapi saat kematian.

1. Sekiranya atau secantiknya, hadapi tubuh orang yang sedang nazak kearah kablat atau mengiringkan diri dan wajahnya ke arah kablat.

2. Bisik di telinganya dengan perkataan yang paling baik “ Lahillah Halliallah” beberapa kali dengan nada yang lembut dan mudah di dengari.

3. Bacaan surah yasin dengan sebaik-baik tertip bacaannya.

4. Jangan tatapi dengan tangisan, sekadar bersedih dan linangan airmata sahaja.

5. Setelah nazak berakhir dengan kematian, tutup mata dan mulutnya rapat-rapat. Di ikat di dagu ke kepada dengan kain putih bersih. Lembutkan anggota sendi nya, bersihkan bahagian-bahagian tertentu,bagi mengelakkan sebarang bau yang tidak menyenangkan ketika orang menziarahi dan di rapatkan tangannya ke bahagian hadapan seperti orang sedang bersolat. Bubuh benda yang berat di bahagian perutnya bagi mengelakkan kembung. Tutup seluruh anggota jenazah dengan kain yang bersih.

6. Semasa menanti untuk di mandikan, dikafankan dan di solatkan, orang ramai hendaklah sedekahkan dengan bacaan ayat seperti Fatihah, selawat nabi, Ayat Al-ikhlas dan zikir.

Selepas kematian berlaku, 4 perkara perlu disegerakan oleh warisnya atau ahli qariah kawasannya. Di mana si mati itu meninggal , disitu sewajarnya tanah perkuburan yang berhampiran di kebumikan.

1. Memandikan jenazah
2. Mengkafankan jenazah
3. Mensolatkan jenazah
4. Kebumikan jenazah

Bersambung……

Tidak ada komentar: