Pages

Minggu, 20 Desember 2009

SOLAT

Solat Dan Kelebihan
(renungan buat diri sendiri)

Sebenarnya, solat adalah bertujuan untuk membersihkan, menguatkan, melapang, menyegarkan, dan memberi ketenangan kepada hati. Pada waktu solat, terdapat hubungan langsung antara hati dan roh, di satu pihak, dan Allah di pihak yang lain, kedekatan langsung kepada Nya, nikmat dalam berzikir kepada-Nya, rasa bangga untuk memunajat-kepada-Nya, memaksimalkan penggunaan anggota badan, kekuatan dan sebagainya untuk beribadat kepada-Nya.

Solat menjadikan ubat yang paling berkesan dan makanan yang hanya boleh dimakan oleh hati yang suci sahaja. Sebaliknya, hati yang sakit, tidak ubah seperti badan, hanya boleh menerima hal-hal kebendaan yang boleh disantap sahaja.

Solat adalah jalan terbesar untuk memperolehi kemaslahatan dunia dan akhirat, mencegah dari perbuatan dosa, menghalang tumbuhnya penyakit hati, menghalau penyakit dan sekaligus mencegah kerosakan dunia dan akhirat.

Solat banyak mendatangkan rezki, mencegah kezaliman, menolong orang-orang yang dizalimi, mengawal dorongan syahwat, mampu menjaga nikmat, menghalau bencana, dan mendapat rezki. Solat mendatangkan rahmat dan mengalihkan mendung kesusahan.

Tidak ada komentar: