Pages

Rabu, 02 Desember 2009

Cerita Kiasan Orang Munafik

Cerita Kiasan Orang Munafik
( Petikan dari An-Nur)

Seorang ayah kepada anak-anaknya mengingatkan,”barangsiapa antara kamu membuat kesalahan akan kuhukum dengan setimpal hukuman, aku tidak pilih kasih demi keadilan”
Suatu ketika seorang anaknya telah mencuri wang ibunya, dan dia telah ditangkap oleh anak yang lain pula, lalu dibawa ke hadapan ayahnya.
“Dia bukan mencuri,” kata ayahnya. “Itu ialah wang yang dijanjikan oleh ibunya. Dia anak yang baik – selalu menolong kerjaku di ladang, bukan seperti kamu!”
Suatu ketika, anak yang lain mengambil wang ibunya. Dia telah ditangkap oleh seorang lagi anaknya. Kata ayahnya pula: “ Kamu mesti dihukum kerana mencuri, kamu jahat! Anak tak berguna!”
Anak yang tertangkap tak puas hati, lalu berkata: “ Ayah tak adil!. Mengapa dihukum saya? Ibu berjanji memberi wang itu kepada saya!” ayah cepat-cepat membentak: “ Diam! Kamu dusta!”

Rujuk al-Quran, surah Al-Taubah:68, firman Allah yang bermaksud: “Allah mengancam orang-orang munafik lelaki dan perempuan dan orang-orang kafir dengan neraka Jahannam, mereka kekal di dalamnya.”

Tidak ada komentar: