Pages

Selasa, 22 Desember 2009

Perkhabaran Tentang Kematian

Perkhabaran Tentang Kematian

Ada orang yang menganggap kematian itu suatu perkhabaran yang buruk, dan ada juga menganggap bukan yang buruk. Orang yang menganggapan suatu perkhabaran buruk ini ialah orang yang menganggap dirinya tiada harapan lagi, segala yang diusaha, tidak ada lagi jalan harapan, kubur dianggapnya satu jurang kegelapan.

Orang-orang soleh dan beriman pula menganggap kematian suatu negeri yang indah yang dipenuhi taman-taman. Di taman inilah mereka mendendangkan lagu-lagu pujian yang disukai oleh Allah.

Kematian lahir bersamamu, dan akan menemu ajalnya pada suatu waktu yang ditentukan oleh Allah. Dia akan memisahkan rohanimu dari jasmanimu, tetapi ingat tidak membebaskan dosa pahalamu dari dirimu.

Dalam bulan ini saja, tiga sahabat kami telah kembali dijemput oleh Allah. Mereka adalah En. Gu Khalid, sahabat sebelah ipar meninggal di Mekah seminggu sebelum tarikh Ukub. Memang besar ganjarannya meninggal di sana. Disolatkan pada waktu subuh di Masjidil Haram yang dimuatkan hampir 1.2juta bersolat pada masa itu. Seorang lagi rakan dan sahabat juga Tuan Syed Mahadar, meninggal pada hari sabtu 12 Disember, 2009 yang berumur lebih kurang 65 tahun dan akhir semalam 22 Disember, 2009 seorang qariah di Masjid Wadi Hassan, YM Tuan Syed Hussein kembali ke Ramatullah pada jam 1.45 tengahari. Kesemua ini adalah rakan dan kenalan rapat saya. Semuga Allah mencucuri ke atas rohnya dan dihimpunkan di kalangan orang-orang yang soleh. Al-Fatiha.


Sebenarnya dalam kematian kau alami hidup jua
engkau kembara ke dalam suatu kota dan negara
kau melihat pelbagai kekayaan dan harta

Kematian adalah cermin setia
yang membalik perbuatan kita

Hidup dan mati adalah ujian
mengingati mati adalah satu kewajipan
agar kita mengenali diri kita
yang Tuhan pinjamkan
kemudian dikembalikan kepada Nya jua
amin

Tidak ada komentar: