Pages

Minggu, 27 Desember 2009

Ingatan Bagi Pelupa


Bangga, Sombong Ciri Rakus Tercela
( Petikan dari BH )

Abul-Laits berkata:”Rakus itu ada dua macam, rakus yang tercela dan tidak tercela tetapi lebih baik ditinggalkan”.

Rakus tercela ialah yang sampai melupakan kewajipan terhadap Allah atau mengumpulkan kekayaan untuk berbangga dan kesombongan. Adapun yang tidak tercela iaitu tidak sampai meninggalkan kewajipan dan tidak bermaksud untuk kesombongan. Sebab antara sahabat juga ada yang kaya raya dan tidak tercela atau dilarang oleh Rasulullah SAW.

Cerita selanjutnya, seorang rakan bertanya, “ mengapa ada yang memilih ciri diatas bersamamu? Cirinya ini jelas dipandang apabila aku mengenalinya secara dekat” jelasnya.

Lantas dia menjawab.” Kami pilih mereka masa itu adalah atas kebolehannya, diharap sifat yang tercela itu dapat dibaikki dengan mutiara doanya dan doa kami semua hendaknya” Manusia boleh berubah tingkal laku dengan kesedaran dari dalam dirinya sendiri atau doa dari rakan dan taulannya. Harap-harap sifat bangga, sombong dan rakus dapat diubah dalam dirinya”.

Tidak menjadi kesalahan mencari kekayaan didunia ini asalkan mengamalkan sifat-sifat terpuji dengan Allah yang menjadikan kita dan dengan manusia yang berada dikeliling kita.

Petikan Al-Quran Surah Al-Sajadah ayat 15 “Sesungguhnya yang sebenar-benar beriman kepada ayat-ayat keterangan kami hanyalah orang yang apabila diberi peringatan dan pengajaran dengan ayat-ayat itu, mereka segera merendahkan diri sambil sujud (menandakan taat patuh), dan menggerakkan lidah dengan bertasbih serta memuji Tuhan mereka, dan mereka pula tidak bersikap sombong takbur”

Tidak ada komentar: