Pages

Selasa, 08 Desember 2009

Aku Ziarah Lagi...

Aku Ziarah Lagi…

i.
Aku ziarah lagi ya, Allah!
sedang azan membaris kejayaan
kian mersik dibawa fajar
akan menghitung bintang-bintang Madinah
cahaya membilang zikir
akan kusujud di Raudhah
berbisik pada sejadah
bersama sab para nabi

aku ziarah lagi..
melepas rindu purnama Nabawi
kan kuucap salam pada nabi
membisik sapa
pada makam dan sedu-sedu ini
mencari ruang kesyukuran Ilahi

ii.
Aku ziarah lagi
bertalbiyah keliling kiswah
tujuh kali memgukuh taat
mengharap kucup batu hitam
menjinak di hujung safa dan marwah
kan kutahlul tanda kesempurnaan.

Aku ziarah lagi
tempat-tempat sejarah perjuangan nabi
batu Uhud mendedah janji
pada tanah haram ini
berdebu cuci Arafah dan Mina
mengangkat empat takbir
agar kuulang-ulang lagi
menziarah sebelum aku dijemput nanti.

Mohamed Tahir bin Shahdan
Persiaran Citra, Johor Bahru.

Tidak ada komentar: