Pages

Jumat, 16 Oktober 2009







Kesan Menggunakan Bahan-Bahan Herba

Akhir-akhir ini banyak dalam pasaran tentang penggunaan herba yang digunakan sebagai makanan tambahan atau ubatan. Diantara pokok herba yang mendapat perhatian adalah tongkat ali yang nama scientific adalah ‘eurycoma longifolia’, Ubi Jaga ‘smilax myosotiflo’, pokok sundal malam ‘ agloenane simplex’ , pokok temulawak ‘ cucuvma xanthovrhiza’ pokok kecubong ‘ datura fastuoss’ dan banyak lagi. Kalau hendak disenaraikan kelebihan, macam-macam ada, baik untuk lelaki mahupun perempuan yang menggunanya.

Al-kasih, satu ketika saya membawa pelawat-pelawat dari Negeri Sarawak melawat ke ladang Nasuha, Pagoh, Muar dimana ladang ini banyak menanam pokok-pokok herba, dan ladang ini juga banyak menggeluarkan bahan-bahan ubatan dengan berbagai jenama. Semasa lawatan ini dibuat, rombongan Sarawak ini diketuai oleh YB. Timbalan Menteri Pertanian Industri Asas Tani, iaitu YB. Datuk Hajah Rohani. Selepas melawat ke kilang herba, Dr. Nusaha, pemilik ladang ini membawa pelawat ke ladang yang berhampiran. Maklumlah, semua ingin melihat dan mengetahui bentuk pokok herba , tentang kelebihan-kelebihan terutama orang lelaki. Tidak kurang juga YB Datuk Hajah Rohani pun mengemukakan macam-macam soalan. Saya diam saja, kerana ketiadaan modal untuk bertanya. Setelah penat berjalan, mereka semua berehat di bawa pohon pokok kecubung agaknya, saya pun kurang pasti kelebihan.

Terlintas di kepala saya, banyak kaum lelaki dan perempuan bertanya tentang ‘ side effect’ (dengan izin) tentang mengambil ubatan atau makanan tambahan dari herba ini. Ada yang menyatakan kalau di amalkan akan mendapat penyakit batu karang buah pinggang, ada kata mudah diserang penyakit kensar dan bermacam-macam. Memandang YB Datuk Hajjah Rohani ini boleh berlawak orang nya, saya terus memanggil YB supaya meneka pokok tempat kita berteduh. Masing-masing menjawab dan meneka nama pokok yang saya ajukan soalan. Pendekkan cerita, saya pun menceritakan kepada YB , bahawa pokok ini sangat baik untuk ubatan dan bahan makanan tambahan. Tiada kesan sampingan atau (dengan izin) ‘ no side effect’ . YB bertanya, “ Bagaimana Haji tahu pokok ini banyak kelebihan nya?” Saya menjawab dengan muka selamba saja. “ YB tahu tak bahawa pokok ini kalau dibuat ubatan tiada ‘side effect’ (dengan izin) tetapi kesannya adalah ‘front effect’ (dengan izin). Sepi ketika atas keterangan yang saya buat, beberapa saat YB mula gelak dan menyatakan saya yang disangkakan seorang pendiam pada pandangan nya tetapi mempunyai idea dan minda pandai berjenaka pulak. He…He.. itulah cerita yang sebenarnya.

Tidak ada komentar: