Pages

Kamis, 22 Oktober 2009

Fitrah Kasih

Setiap tibanya tarikh 23 Oktober, saya akan terpanggil menulis dan menceritakan tentang fitrah kasih. Ertinya adalah sifat manusia untuk berkasih sayang antara satu sama lain, terutamanya pada ahli keluarga sendiri. Tarikh ini merupakan tarikh kelahiran isteri kesayangan yang kini mencapaikan kematangan dalam usia hidupnya. Kalau dikira masa kami berumah tangga sudah menjangkau 35 tahun lamanya. Buat masa kini semua anak-anak telah besar dan mendirikan rumahtangga. Bilangan cucu yang ada sekarang ini berjumlah enam orang dan bakal akan menerima lagi tiga orang pada awal tahun hadapan.

Pagi-pagi subuh jumaat ini kami solat berjameah subuh dan mendoakan agar fitrah kasih sayang kami berdua berpanjangan hingga akhir hayat. Kami juga mendoakan agar di panjangkan umor, dipermudahkan rezki dan sentiasa mendapat perlindungan dari Allah SAW di dunia dan akhirat. Fitrah kasih juga berpanjangan apabila mendapat ucapan anak dan menantu yang tinggal serumah dan masej dari anak-anak yang mengucapkan selamat hari jadi mamanya. Dari adiknya tercetus juga masej yang mendoakan agar panjang umur, kemudahan rezki dan bahagia selalu. Yang paling istimewa pada tahun ini adalah seorang anak angkat kami yang baru seolah-olah mengetahui tentang fitrah kasih menyampaikan masej berdoakan kami berdua. Terharu juga di hati kami apabila menerima masej yang boleh dikatakan setiap hari jumaat dihantar kepada kami mendoakan kesejahteraan kami berdua. Kami paparkan masej ini untuk tatapan anak-anak kami yang lain.” Ya Allah, ampunilah dosa-dosa ayahanda , dosa kedua ibu bapannya, dosa seluruh keluarganya, berkatilah rezki yang Kau berikan kepadanya, kurnaikanlah kesihatan yang baik pada nya, lindungilah dia dari sebarang bahaya dan bahagiakanlah dia sekeluraga dunia dan akhirat. Amin, Selamat Pagi Ayahanda” . Masej ini kami baca dihadapan isteri pada jam 8.20 pagi. Selang beberapa minit, kami terima lagi masih berbunyi.” Selamat Hari Lahir Umi” .

Fitrah kasih kini menjadi pegangan hidup sekeluraga kami. Kasih dan sayang memang satu anugerah Tuhan kepada umatNya. Sama-sama kita aturkan fitrah kasih ini akan sentiasa subur di kalangan ahli keluraga. Tiba-tiba satu masej lagi diterima dikala kalam ini sedang mengukir kisah fitrah kasih. Renungkanlah maknanya, “ Ayahanda, bila anakanda kesepian, hiburlah anakanda dengan suaramu, bila anakanda sakit ubati anakanda dengan rasa kasih sayang mu. Apabila anakanda mati jangan mandikan anakanda dengan air matamu. Apabila anakanda terkubur, kuburlah anakanda dalam hati mu dan bila anakanda tersesat, selamatkanlah anakanda dengan doamu” Ertinya fitra kasih yang hayati hari terpapar dengan sendirinya. Amin, kami berdua mengucapkan terima kasih kepada semua anak-anak, menantu dan anak angkat atas fitrah kasih yang kami paparkan hari ini.

3 komentar:

Melihat Kesunyataan mengatakan...

Tuan Haji Tahir,
Mungkin di hujung-hujung minggu ini lebih sesuai untuk mencambahkan fitrah kasih dalam keluarga.

Citra Delima mengatakan...

Salam Tuan haji
Begitulah fitrah nya hidup di dunia ini, ada masa yang diperuntukan kita bersama keluarga, dan ada masanya kita mendapat idea.

Citra Delima mengatakan...
Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.