Pages

Selasa, 12 Januari 2010

Renungan Pagi Ini


RENUNGILAH ….

La ilaha illallah, ertinya tidak ada yang patut disembah selain Allah, sebab Dia mempunyai sifat-sifat uluhiyyah yang tidak dimiliki oleh selain Allah. Iaitulah sifat-sifat kesempurnaan.

Letak kekuatan dan rahsia kalimat ini ada di dalam hati iaitu perasaan yang menempatkan Allah Yang Maha Terpuji, Yang Maha Kudus, Yang Maha Tinggi Nama-Nya, Yang Maha Mulia, tiada Tuhan selain Dia, sebagai satu-satunya nama dalam cinta dan pengagungan, dalam takut dan harap, dalam tawakal dan taubat, dalam segan dan malu.

Tidak ada seorang pun yang dicintainya selain Dia. Dan kecintaannya kepada selain Allah merupakan akibat dari kecintaannya kepada Allah dan dijadikan sebagi alat untuk semakin banyak mendapat cinta-Nya. Hanya Dia yang ditakuti dan diharapkan, hanya Dia tempat bertawakal, hanya Dia tempat untuk segan, hanya Dia tempat sungkan, hanya dengan nama-Nya sumpah itu boleh diucapkan, hanya Dia tempat bertaubat, hanya perintah-Nya yang ditaati, hanya Dia tempat meminta bantuan dalam segala kesusahan, hanya Dia tempat mengemukakan apa sahaja, hanya kepada-Nya tempat bersujud, dan tidak boleh menyembelih kecuali dengan menyebut nama-Nya.

Renungilah! ALLAH itu adalah untuk orang-orang Islam yang beriman.

Tidak ada komentar: