Pages

Minggu, 15 November 2009

Ibadah Qurban
Ibadah qurban merupakan satu tuntutan yang perlu dilaksanakan bagi mereka yang mempunyai kemampuan untuk melaksanakannya. Ibadah tersebut hendaklah dilaksanakan dengan penuh ikhlas dan benar atas berketatapan syarak. Amalan yang lebih baik adalah amalan yang paling ikhlas dan jujur. Oleh yang demikian, apabila tibanya Aidil Adha ibadah qurban dilaksanakan, maka hendaklah sedaya upaya perlaksanaannya dilakukan sejajar dengan kehendak hukum syarak.

Binatang yang dipilih untuk ibadah qurban adalah lembu, unta, kambing atau kibas. Masa penyembelihan adalah selepas solat sunat Aidil Adha dan berlanjutan sehingga hari Tasyrik iaitu 10, 11, 12 dan 13 Zulhijjah.

Gambar diatas menunjukkan sebuah ladang lembu yang kami kunjungi bagi tujuan qurban. Binatang yang dipilih adalah cukup umurnya, tidak cacat anggota badannya, sihat dan sedap mata memandangnya. Boleh dikatakan setiap tiba Aidi Adha, surau Ittihad Mariam, Johor Bahru akan mengadakan penyembelihan selepas solat sunnat Aidil Adha. Kalaulah jatuh Aidil Adha pada hari Jumaat, besar kemungkinan ibadat ini dijalankan pada waktu petangnya.

Tidak ada komentar: