Pages

Minggu, 15 Agustus 2010

Diari Umrah 2101


Melawat Di sekitar Madinah Munawwarah

Lawatan Ke Ladang Kurma

Gambar kenang-kenangan di Jabal Uhud

Berdoa di makam Sadinah Hamzah

Kubah Masjid Quba

Didalam Majid Quba

Di Dataran Masjid Nabawi

Kota Madinah 25 Julai, 2010

Jam 3.30 pagi subuh, rombongan kami sampai ke Madinah Munawwarah, sebuah kota suci yang bercahaya diwaktu malam. Rasulullah bersabda, " Sesungguhnya ia adalah tanah yang aman, sesungguhnya ia adalah tanah yang aman" . Kami ditempatkan disebuah hotel yang agak selesa yang dinamakan Hotel Anwar Movenpick.

Selesai mengatur bilik, kami bersiap-saip untuk menunaikan fadhu Subuh di Masjid Nabawi, yang mana terletaknya makam Rasulullad SAW dan Raudha ( taman-taman syurga).

Selepas solat, rombongan jameah kami berkumpul bagi menjalani ziarah makan Rasulullah SAW dan Raudah.

Kota Madinah 26 Julai 2010

Awal pagi kami dibawa lawatan ke Masjid Quba dan bersolat disana. Ketika Nabi dalam perjalanan hijrahnya dari Mekah ke Madinah, beliau berhenti dirumah Kalsum ibni Al-Aus. Nabi menikatkan tali untanya disini, kemudian membangunkan masjid Quba, yaitu masjid pertama yang dibangunkan oleh nabi dan para sahabatnya di wilayah Madinah. Ayat quran surah Al-Yaubah bermaksud, "Sesungguhnya masjid yang di dirikan atas dasar taqwa, sejak hari pertama adalah lebih patut kamu bersembahyang di dalamnya. Di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Dan Allah menyukai orang-orang yang bersih"

Rasulullah bersabda," Barangsiapa telah bersuci ( Berwudu) dirumahnya, kemudian mendatangi Masjid Quba lalu salat di dalamnya dua rakayat, maka baginya sama dengan pahala Umrah"



1 komentar:

Wahyu Budiwa Rendra mengatakan...

Tn.Hj. yang dihormati.
terima kasih memuat naik dan berkongsi gambar umrah.
salam ramadan 1431H.