Pages

Rabu, 27 Februari 2008

UCAPAN BERPENGARUH

Semua orang tahu bahawa Presiden Sukarno Indonesia merupakan seorang presiden yang bijak berucap. Ada juga orang berkata , bahawa ilmunya kuat ada pada songkok yang di pakai setiap hari. Ucapan nya sungguh berpengaruh, kalau dia mengajak para pendengar untuk ketawa, semua rakyat yang mendengar ucapan nya ketawa, kalau dia berucap dengan kata-kata mempengaruh, semuanya tercopong mulut orang yang mendengarnya, kalau ucapan nya sedih semua pendengarnya menangis sampai mengalirkan air mata.

Al- kesah, Pak Presiden ini turun datang berkempen pemilihan presiden. Satu desa yang jauh perdalaman Pak Presiden ini turun untuk berucap di kalayak ramai. Berduyun-duyun rakyat kepadang untuk mendengar Pak Presiden, ada yang membawa tikar untuk duduk, ada yang bawa kerusi kayu, ada yang bawa kerusi buluh dan lain-lain asalkan selesa untuk mendengar nya.

Bermulalah Pak Presiden Karno ini ucapan mengenai kemajuan negara yang di perintahnya, tercopong semua rakyat mendengarnya, kadang-kadang diselitkan dengan ucapan menghibur, ketawa semua rakyat mendengarnya. Hampir tiga jam Pak Presiden berucap tidak seorang pun berganjak dari tempat duduk nya.

Biasa nya di akhir ucpan,Pak Presiden akan bercerita sedih, tentang kehilangan pejuang-pejuang kemerdakaan, masing-masing rakyat menangis kesedihan mendengarnya. Selesai habis menutup kata pak Presiden mengucapkan terima kasih kepada semua rakyatnya dengan berkata dengan nada yang bersemangat, Hidup Indonesia! Hidup Indonesia! Hidup Pak Presiden!. Bersurainya semua orang beredar dari tempat masing-masing., Tiba-tiba di satu sudut terdapat seorang rakyat yang masih bersedih, menangis kehibaan. Ramai yang menasihati agar berhenti menangis.

" Pak! sudahklah.. Bong Karno telah pun beredar , mari lah pulang, jangan bersedih lagi " pujuk seorang rakannya.

" Tak boleh lah..... aku tak boleh berhenti menangis... tenguk ni ..." sambil menunjukan yang anu nya dalam kain gumbang tersepit di tempat bangku buluhnya. " Aku sakit...aku menangis lah, tolonglah aku" Serunya kepada rakan-rakan. Rakan-rakan bersangkakan bahawa ia menangis kerana ucapan Pak Presiden yang sedih tadi, tetapi rupanya ia kesakitan akibat anu nya tersepit di kerusi buluh.

Pengajaran dari cerita ini, pastikan kepada mereka yang berucap memerhati para pendengar yang ucapan nya benar-benar mendapat perhatian dan mempengaruhi pendengar bukan satu perkara mudah. Mudah mudahan masa berkempen pilihan raya ini tidak terjadi seperti peristiwa yang berlaku di Pulau Jawa.

Sekian, bukan cerita dongen tetapi kesah benar.

Tidak ada komentar: