Pages

Senin, 25 Februari 2008

SEHARI SEBELUM TARIKH HARI JADIKU KE 58

Tarikh 25 Febuari 2008 jam 4.15 petang , aku telah mula mencita Blog ku sendiri bagi mencatatkan diari hidupku yang menjangkau ke 58 Tahun mulai jam 12.00 malam ini. Apa yang di rasai sangat bagi menyambut hari kelahiran ku ini, adalah masa bagi meniti usia yang ke arah tua. Bilangan cucu telah bertambah, sehingga kini sudah mempunyai empat orang cucu, semua nya lelaki dari tiga anak yang telah berumah tangga. Hanya seorang saja yang masih belum berumahtangga.

Satu lagi yang dirisaukan akhir-akhir ini adalah kedaan isteriku yang selalu demam dan sakit-sakit badan. Adakan kerana di mamah usia? atau terlalu penat menjaga cucu lelaki yang berusia 8 bulan. Sungguh nakal dan kental badannya. Itu lah agak nya dia terlalu penat dan letih. Nasib baik pada setiap hari minggu dapat aku bawa dia bersama ke rumahku " Sri Delima " bagi membolehkan beliau rehatkan badan nya.

Pesnan kepada anak dan menantuku yang tinggal serumah, ambillah berat sedikit tentang masa ibumu yang menjaga anak mu itu. Katanya, dia terlalu tension sekiranya anaknya balik kerja lewat. Kerana dia belum dapat menunaikan solat asar sekiranya anaknya lambat pulang. Memang satu kelebihan isteriku, jika terlambat mendiri solat, dia terlalu risau, tak tentu arah kedaan nya.

Seperkara lagi yang masih ku harapkan adalah adakah anak-anakku akan menyampaikan ucpan hari jadiku esuk? kalaulah ada sebahagian atau semua anak-anak ku mengucapkan " selamat hari jadi abah " alangkan indahnya hidupku bagi meniti usia selanjutnya. Aku rasa satu kebertuahan jika semua anak-anak mengucapkan. Itu satu andaian baik sahaja.

Oklah, suara azan waktu asar sedang di laungkan oleh surau sebelahan

Allahukhabar.....Allahukhbar..

Lalillahakhir Allah...

Aku berhenti sebentar bagi mendirikan solat asar.

Sekembali aku dari pejabat, isteriku mula menceritakan tentang telefon bimbitnya rosak. Kami terus ke Uda dan membawa untuk membetulnya.

Malam nya , bersama dengan isteri pergi ke Dangar Bay, minum-minum sahaja, jam 11 malam pulang dan mendiri solat isya' serta solat taubat sempena tepat 12.00 tengahmalam sempena Hari jadiku.




Tidak ada komentar: