Pages

Selasa, 21 Juni 2011

Mengenang Kesah Yang Lalu

Kalau anda berada didaratan, anda hanya dapat bayangkan satu-satu dengan kadar terhad saja. Tetapi kalau anda berada nun jauh di sebuah pulau, dilautan Cina, barulah anda boleh memikirkan satu-satu kenangan yang lebih jauh. Mungkin boleh membawa khayalan kita masa muda-muda dulu, atau selepas berkahwin.


Mengenang kesah yang lalu patut di lakukan oleh sesorang yang bergelar muslim. Dengan mengenang masa lalu, kita dapat memperbaiki tingkah laku kita apabila dewasa kelak. Kalau kita banyak dosa, itulah masanya kita mula bertaubat kepada Allah SWT.


Kini saya berada di Pulau Sibu, Mersing. Yang saya kenangkan dalam kesah ini adalah menghadapi hari tua yang mendatang. Tentang sakit pening, tentang hidup dan mati.

Malah yang lebih penting apakah persiapan kita sebelum mati. Cukupkan amalan yang telah di lakukan? Cukupkah sedekah dan amal jariah telah kita berikan?, sudahkan kita membaca Al-Quran dan mengikut segala ajarannya? . Berapa banyak selawat atas Nabi Muhammad SAW telah kita sebutkan di bibir kita?


Pada anak-anak, isteri dan cucu, ambilah iktibar dari cerita ringkas ini untuk sama-sama kita hayati. amin...

Tidak ada komentar: