Pages

Sabtu, 10 Juli 2010

Membaca Buku Sejarah Madinah Dan Mekah

Tinggal 13 hari lagi, kami bertiga beranak akan berangkat ke Tanah Suci Mekah dan Madinah bagi menjalani ibadat umrah. Sebagai persiapan awal, kami membaca dua buah buku karangan Dr. Muhammad Ilyas Abdul Ghani berjadul "Sejarah Madinah" dan " sejarah Mekah". Ini adalah sebagai melengkapi diri untuk menghayati perjuangan Rasul SAW yang membuka dan memajukan kota Madinah dan Mekah. Apa yang lihat sekarang adalah hasil dari perjuangan Rasul SAW. Kalau dihayati dua buku sejarah ini dapatlah kita mengetahui bagaimana peritnya Rasul SAW menghadapi banyak dugaan dari orang kafir.

Buku ini juga ada menceritakan tempat-tempat yang bakal jameah umrah lawati semasa berada di sana, seperti sejarah masjid Nabawi, Makam Nabi SAW dan para sahabatnya, lain-lain masjid bersejarah, Jabal Uhud dengan sejarah perang Uhud, kabilah Ansar, sumur-sumur di Madinah dan banyak lagi dimuatkan dalam buku ini. Bagi di Mekah, digambarkan sejarah tempat dan masjid miqat ihram, kiswah kaabah, sumur zam-zam , bukit Shafa dan Marwa, mina, muzdalifah, arafah, masjid Haram dan kesah Gua Hira dan Gua Tsur.

Dengan membaca buku ini, kami berharap dapat menghayati apabila kita berada ditempat yang baik untuk kita berdoa dan menyampaikan doa-doa yang dikirimkan oleh sahabat-sahabat kami.

Tidak ada komentar: