Pages

Jumat, 18 September 2009

Berakhirnya Ramadan 1430H

Besuk merupakan hari terakhir bulan yang penuh berakah, bulan mulia di sisi Allah SWT, bulan yang mana semua umat islam menjalani ibadat puasa, sana sini semua masjid dan surau pada malamnya sujud mendirikan solat Tarawih, solat sunnat yang di tuntut melakukannya.

Kita merasa bangga, masjid dan surau terang di imerahkan oleh ahli qariah, ada yang bertadarus beramai-ramai dan diakhiri dengan majlis khatam Al-Quran pada malam malam terakhir Ramadan. Ada jamuan sedap yang diedarkan. Sambutan boleh dikatakan memuaskan,

Malam ini mungkin solat tarawih yang terakhir, kerana besuk malam mula bertakbir dan bertahmit, ada surau melakukan sehingga jam 11.00 malam. Ini adalah kerana masa untuk bertakbir di adilfitri adalah terhad sehingga pada pagi 1 shawal, lepas solat sunnat aidilfitri tidak boleh lagi bertakbir. Jadi untuk menunjukkan kesyukuran kita kepada Allah SWT, malam raya yang perlu kita banyakkan takbir dan tahmit. Ada setengahnya pada malam raya lah baik untuk kita melakukan ibadat ibadat sunat, kerana malam itulah merupakan malam dimana doa kita diterima oleh Allah SWT.

Hari Ahad, merupakan hari kemenangan umat islam yang melakukan puasa bulan Ramadan, kita di sunnatkan bersolat sunnat pada paginya dengan pakaian yang baru dan wangi-wangian, yang paling seronok adalah anak-anak dan cucu-cucu. Masing-masing bergaya dengan baju baru bersamping ( kanak-kanak lelaki) , bersongkok mengikut ayah dan atuknya ke masjid dan surau. Lepas itu berkumpul dirumah ibu bapa, bermaaf maafan, dan yang kecil mula minta duit raya..

Tidak ada komentar: