Pages

Selasa, 21 Juli 2009

Sinar Ramadhan Mulai Terasa

Semua masjid surau akhir ini telah mula menjalankan aktiviti yang membuatkan ahli qariah hadir . Di antaranya adalah majlis memperingati Isya' dan Mikraj pada malam 27 Rejab, yang mana ramai ustaz menyampaikan ceramah peristiwa Nabi Muhammad SAW dinaikkan kelangit bagi bertemu dengan Allah SWT. Intisari dari peristiwa ini jelas adalah tentang keimanan sesorang islam.

Dua perkara penting dari peristiwa Isya' dan Mikraj ialah merupakan mukziziat Nabi besar kita manakala yang keduanya adalah perintah Allah kepada manusia supaya menunaikan solat lima waktu. Kalau itu di terapkan dan diulaskan dengan jelas maka umat islam rata-rata akan mendapatkan faedah yang berterusan daripada nya.

Selepas bulan Rejab ini akan tiba pula bulan Syaaban iaitu jatuh pada Khamis 23 Julai ini. Sabda Nabi SAW, maksudnya " Apabila masuk bulan Syaaban, baikkanlah niatmu padanya, kerana kelebihan syaaban atas segala bulan seperti kelebihanku atas kamu". Di antara amalan yang disuruh adalah berpuasa pada bulan syaaban.

Bulan syaaban, keagungan malamnya dengan nisfu syabaan seperti keagungan Ramadhan dengan Lailatul Qadarnya. Nisfu syaaban pada tahun ini adalah bersamaan malam khamis 5 Ogos, 2009 ( 15 Syaaban 1430). Apa pentingnya Nisfu Syaaban? Kerana ada hadis yang menyebut bahawa Allah SWT berkenan mengampunkan sisiapa saja di kalangan hamba-hambaNya yang memohon keampunan pada malam Nisfu syaaban. Lantaran itu malam berkenaan digelar Lailatul Bara'ah iaitu Malam Keampunan.

Oleh itu, marilah kita sama-sama mengambil saat keemasan ini untuk menutup catatan amal ibadat kita kepada Allah dengan baik dan sempurna dan seterusnya berazam untuk memperbaiki diri kita untuk catatan yang baru. Hari Nisfu Syaaban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru.

Diantara amalan yang di lakukan pada malam itu di masjid dan surau adalah:

1. Selepas solat maghrib, solat sunat nisfu syaaban 2 rakaat
2. Membaca Yassin tiga kali selepas nya, di antaranya dibaca doa mohon dipanjangkan umur untuk beribadat kepada Allah, mohon rezeki yang halal untuk digunakan ke jalan Allah dan mohon ditetapkan iman dan Islam serta mati di dalam iman dan pohonlah segala yang baik dan banyakkan baca Istighfar dan selawat.

Lain-lain amalan yang kerap dilakukan oleh umat islam ialah mengadakan kenduri arwah untuk ibubapa yang telah lama meninggalkan kita. Ada masjid atau surau mengadakan kenduri arwah secara berkelompok, ini juga merupakan satu amalan yang baik dan berfaedah bagi menyatukan hati qariah dipersekitaran untuk sama-sama mengemarah masjid dan surau. Teruskan mendekatkan diri kita supaya rajin ke rumah Allah dan yang penting segala amal maaruf yang hendak kita lakukan dengan iklas, istiqamah. Dengan cara ini dirasakan mudahkan bagi kita apabila tiba bulan Ramadhan, tidak rasa begitu berat menunaikan solat Tarawikh di Masjid atau di surau. Semua ini adalah untuk ingatan diri saya dan ahli keluraga saya, semoga kita sentiasa mendapat rahmat dari Allah SWT. Amin ....Ya Rabbal Alamin.

2 komentar:

Melihat Kesunyataan mengatakan...

Tuan Haji Tahir,
Memang Ramadhan sangat bermakna bagi kita umat Islam. Seharusnya ditunggu dengan penuh keimanan. Tapi ada pula insan yang hanya nampak kehadiran hari raya aidil fitri.

Citra Delima mengatakan...

Tuan Haji,
Terima kasih, itu merupakan satu ingtan yang berguna untuk semua umat islam. Hari Raya Aidil fitri adalah hari kemenangan bagi orang yang berpuasa. Renongkan lah....